lauantai 13. syyskuuta 2008

Lapsikorotus ja elatusvelka

Saan työmarkkinatukea. Kelan maksamaan työmarkkinatukeen sisätyy lapsikorotus joka on maksettu minulle ihmeen? pitkähkön ajan (niin kaun kun olen saanut työmarkkinatukea). Lapset asuvat äitinsä luona.

Työmarkkinatuki on niin pieni että sillä ei maksella elatusmaksuja. Minulla on jäänyt henkilökohtaista velkaa lapsille. "Lasten saamisia" on jonkin verran - ajalta - kun taloudessani oli hurrikaani. Oli jonkinmoinen jakso jolloin tuloihin sidottu elatusopimus ei ollut voimassa. Tätä olen kysellyt lastenvalvojalta useasti. "Lasten saamiset" on ja pysyy. Nyt kun lapsikorotus menee sossulle/kaupungille, se pienentää tuota "lasten saamisia" joka on tietysti hyvä.

Minulla on ilmeisesti kahdenlaista elatusvelkaa:
* elatusmaksuvelkaa "lasten saamisia" lapsilleni (ei vapautusta)
* elatusmaksuvelkaa Seinäjoen kaupungille (johon haen vapautusta marras-joulukuussa)

Nyt Kela ja sossu sopivat keskenään että minun lapsikorotukseni menee kaupungin/sossun tilille. Tämä tarkoittaa että tuloni tippuivat n. 20% viime jaksoon verrattuna. 20% on aika paljon kun liikutaan perustoimeentulon rajoilla. Tämä tarkoittaa että juuri tullut toimeentulolaskelma on virheellinen. Pitää pyytää uusi päätös.

Asia: Lapsikororotuksen siirto pois Kelan työmarkkinatuesta. Lisäys myöh. -Ei tarvita hyväksyntääni ja allekirjoitustani.

Sossussa eivät oikein tykänneet kun sanoin että en ole oikein vakuuttunut lapsikorotuksen siirrosta .. ja .. harkitsen suostumistani asiaan : )

Kela ja Sossu sumplivat maksun keskenään.

Tietoja minusta

Oma kuva
Finland
Toimeentulotukiasiakkaan blogi.