keskiviikko 18. elokuuta 2010

Sähköt pois - Seinäjoen Energia

Sain puhelun töihin. Tuttuni oli huomannut järkyttyneenä että sähkö meni poikki. Ja aavisti että nyt ei ole kyse sähkökatkosta. Hän halusi että minä hoitaisin asiaa hänen puolestaan, koska olen tottunut (öh) valittamaan.

Tuttuni kärsii vakavasta masennuksesta ja hänen kykynsä hoitaa asioitaan on erittäin rajoitettu. Minulla on avoin asianajovaltakirja hoitaessani hänen asioitaan.

Tässä faktoja:
  • kaksi sähkölaskua maksamatta.
  • heikko taloustilanne ja etenkin heikko terveystilanne. 
  • sairaslomalla töistä.
  • laskut ja maksukehoitukset olivat huomioitu, mutta maksamatta

VALITUS KULUTTAJAVIRASTOON

Katson että sähköyhtiön pitäsi menetellä enemmän asiakkaan edun mukaisesti maksuhäiriöasiassa. Jos kerran maksun kanssa on ongelmia:
  • sähköyhtiön tulisi selvittää henkilökohtaisella yhteydenotolla asiakkaaseen (tällä tarkoitan kirjattua kirjettä tai henkilökohtaista yhteydenottoa, puhelimitse tai käymällä asiakkaan osoitteessa).
  • katson että sähköyhtiön olisi pitänyt olla aidossa kontaktissa asiakkaaseen jotta sähkön katkaisemisen uhka olisi tullut todelliseksi. Eihän sähköyhtiö voi olla selvillä jokaisen asiakkaan terveydentilasta, mutta keskustelemalla asiakkaan kanssa olisi päästy varmasti sopimukseen.
  • Pidän sähköyhtiön tapaa katkaista sähkö epäeettisenä toimintana. 
  • Sähkön katkaiseminen on liian rankka toimenpide tällaisessa asiassa. Etenkään kun asiakasta ei ole kuultu.
  • Sähkön katkaisemisesta laskutetaan n. 60€ ja sen uudelleenkytkemisestä n. 60€. Mielestäni tämä on naurettava käytäntö, koska jos asiakas on heikosti maksava, miten rangaistuksenomaisilla lisämaksuilla tilannetta helpotetaan? Ja onko sähköttömyys joku vaihtoehto?!

Pyydän että kuluttajavirasto ottaisi asiaan kantaa. -Onko Seinäjoen Energia toiminut hyvän tavan mukaisesti asiassa. Kun asunto pimenee, niin mielikin pimenee. Sanoin puhelimessa että yhtiön toimintatapa on perseestä! Miten sähkö voidaan katkaista kuulematta aidosti toista osapuolta.

Yhtiö nimittäin voisi toimia fiksummin.

Yhtiö ei kuulema ota yhteyttä asiakkaaseen vaan asiakkaan tulee ottaa yhteyttä yhtiöön. Näinkö vastuusta päästään. Ei voi olla totta. Jos näin on, käytäntöä on totisesti muutettava!
 - - - - - -
vähän myöhemmin..

Kuluttajavirastosta soitettiin. Rouva kertoi että jonkimoista tiukennusta ollaan viemässä lakialoitteeseen. Sähköyhtiön on ilmoitettava asioita tarkemmin. Kuulostaa hyvältä.

Tähän yksittäistapaukseen virkamies ei halunut ottaa kantaa: että toimiko sähköyhtiö hyvän tavan mukaisesti. Mutta tämän tapauksen materiaali tai vastaava muu materiaali toimitetaan lakia valmistavalle porukalle.


Tietoja minusta

Oma valokuva
Finland
Toimeentulotukiasiakkaan blogi.